Skip to main content

C-T-J-L-S... foils - skal vi hele alfabetet igennem

De sidste par år er der sket en del på mast/sejl kombinationerne, som har givet en rig der kan være ekstrem effektiv (low drag) på kryds og samtidig powers op på læns, så der kan stås i trapez allerede ved lave vindstyrker.

Den del af udviklingen er mere eller mindre stagneret (sejl og masteproducenterne vil nok påstå noget andet), så nu er der for alvor gang i foil udviklingen for at få mest mulig ud af den ny vundne power på læns.

C-foils (også kendt som krumme sværd) har stort set været standard i klassen de sidste par år. Der er naturligvis forskel i krumningsradius, symetriske/asymetriske profiler og med hvilken "angle of attack" de er installeret i.
Det næste der ser ud til at blive tilbudt hos de fleste leverandør er nu T-foils på rorene. Nummer 1 og 2 ved sidste VM havde dem, så hvem vil argumentere imod???

Men sideløbende med "de små skridt for menigmand", så er der også nogen der går lidt længere.
DNA er nu begyndt at tilbyde J-foils. Det kræver naturligvis en lidt anden sværdkiste, men ideres nye både kan rumme mange forskellige former, og de tilbyder også ombygningkits for de fingernemme.

Carbonic Boats i Australien har lavet en ny A-Cat model som hedder "Paradox". Den er udstyret med L-foils som ror og S-foils som sværd. Nogen vil nok mene det vil være en fiasko, når man tænker tilbage på MayFly ved VM i Århus. (Designeren er endda den samme, Martin Fischer). Men det er en lidt anden konfiguration de har lavet, og ved dens første stævne i Australien var den ofte i top 3 ved første krydsmærke, hvilket tyder på at den har gode krydsegenskaber, hvilket var problemet ved MayFly.

Alt nævnt ovenfor at altsammen "class legal", C- T- L- J- S-foils, men der er også nogen der går ud over reglerne, bare for at lege lidt.

Bimare har fundet på en "Low Fly" foil. Det ligner lidt et dårligt skrevet F på et C, men alt i alt en C foil med vandrette foils ud til siderne i to højder. Deres idé er et komme op og flyve lidt, men ikke så højt at der ikke er noget sværd tilbage i vandet. Det virker nu ikke så snedigt at lave noget der hele tiden vil komme ud af vandet og tilbage igen, det giver en masse drag.

DNA har lave et par L-C foils (eller "hooked C-foils"), efter samme princip som ETNZ har på deres AC72 (deres er dog et "hooked S"). Efter sigende er de i stand til at foile i 10-12 knobs vind, men de mener selv der er for meget drag i foilsene til at det vil kunne betale sig på en kapsejladsbane - alt for dårlige kryds egenskaber.

I følge reglerne skal et sværd kunne sættes i sværdkisten oppe fra, så de to sidstnævnte er mere "research and fun", end egentlig A-Cat udstyr.

DNA har lovet lidt video fra næste gang de tager ud og flyver med deres L-C foils, det bliver sjovt at se.