Skip to main content

Beretning af Peter Boldsen fra Circole Vela - Gardasøen.

Lago di Garda - Onsdag d. 28. maj.
Sejlklubben ligger super flot med bjerge til alle sider. Det lover godt med 60 tilmeldte både.
Her 2 dage før stævnet starter er der allerede meget nyt udstyr. Forskellige størrelser på winglets og nogle med meget lange og smalle ror. Flere pakker nye både ud som er flyveklar...måske.
Fin dag selv om vejrudsigten lovede regn og torden. Solen skinnede faktisk hele dagen, indtil en kraftig byge sidst på eftermiddagen, skræmte alle a-cat sejlerne på land. Indtil da var det vist ikke den rigtige Ora vind, men en letter en af slagsen med 6 - 8 m/s hvilket passer mig fint.
Jeg var på vandet med en gruppe på 8-10 både som lavede noget spontan farttræning. Ikke noget med at vende smart på krydset, med mindre man var bagud! Det gik overraskende godt på kryds. Jeg kunne enda holde lidt mere højde end de fleste på styrbord halse og samme fart! Ved ikke hvorfor styrbord var bedst.
Desværre var jeg håbløs ned af bakke. Jeg kom ca. 1/2 til 1 km bagud på slør benene. Nogle havde selvfølgelig de nye sværd og ror, men andre med almindelige c- sværd sejle også fra mig. En af de store fejl jeg lavede var at ikke sejlede i trapez, men lavt og langsomt. Det betød, at jeg kom meget senere over til væggen, hvor der var mere vind. Nu har jeg monteret en ekstra fodstrop længere tilbage og så håber jeg det vil hjælpe lidt.
Tom er nu også ankommet og kom også på vandet med hans nye Exploder. Dem er der faktisk en del af.
I dag var der på et tidspunkt en englænder som kæntrede. Han havde glemt at montere en line på sin nye båd, så han kunne ikke rejse båden. Jeg kastede noget tov over til ham, lige inden han nåede klipperne, men da båden kom op, havde han han ikke kræfter til at komme op på båden. Han brølede som en søløve inden det til sidst lykkedes.

Lago di Garda - Torsdag d. 29. maj.
Så kom der vind, meget vind. Så meget at jeg måtte sejle ind. Jeg kunne kun krydse, men at komme tilbage var næsten umuligt. Da jeg sejlede ind, undrede jeg mig over at mange bare sejlede længere op ad søen. Det viste sig at det var fordi der er mindre vind hvor søen er bredere. Så ved jeg det til en anden gang.
Misha, PeterJan og et par andre, så ud til at teste nogle forskellige indstillinger på deres udstyr. De sejlede nogle få hundrede meter, - stoppede op, og en ændrede vinkel på sværd. Deres sværd og ror er meget forskellige fra andres og de har mange typer som de tester.
Man kan blive helt stresset af alle de foils og fine ror man ser på land, men i praksis er der en del som siger, at de har meget svært ved at mestre det nye udstyr. På kryds kan jeg kan sejle fra mange med og uden foils, men så snart de vender snuden med vinden, så bliver det få meter jeg vinder på krydset, konverteret til at jeg pludselig er over 500 meter bagud, når vi kommer ned i bunden af søen igen.
Og så er der det med klippen. Alle siger bare sejl ind til klippen og så er der vind! Ja...ja, men i dag var der så meget vind, at det var næsten umuligt at bomme, og det er noget skræmmene når klipperne bare kommer nærmere.

Lago di Garda - fredag d. 30. maj.
Jeg brugte noget af dagen, på at sejle efter dem som har både som kan foile. Jeg har ikke set nogen stabilt flyvende endnu, udover Misha. Flere prøver og det bliver kun til nogle kortere eller længere hop. Det ser ud til at koste rigtigt meget på farten, når det ikke lykkedes.

Lago di Garda - lørdag d. 31. maj - Kapsejlads dag 1.
Venter på at vinden aftager. Der er 20 m/s ved klippen!
Vi fik startet sidst på eftermiddagen i en heftig vind og drilske bølger.
Lige før starten eksploderede min cunningham blok. Nåede lige at binde en snor på i en fast medium indstilling, hvilket jeg måtte sejle med resten af dagen...øvvv.
Tom lavede en af feltets bedste starter i begge sejladser.
Vi så ikke meget flyvning i dag på trods af at vinden var 8-11 m/s. Jeg har spurgt de forskellige sejlere, som har de rigtige ror og sværd og de siger at det er meget svært at lære og at forholdene var for vanskelige. Der er generel enighed om, at der med det nuværende setup, skal der være perfekte forhold for at der kan flyves.

Tilmeldte både = 60
Både med foil = 12
Både med foil i top 10 = 5
Vindstyrke: 7 - 11 m/s

Lago di Garda - søndag d. 1 . Juni - - Kapsejlads dag 2.
Igen meget vind. Nogle pakkede sammen pgr. af vindforholdende.
Dramatisk dag for danmark. Tom måtte lægge protest, da en italiener på bagbord tvang Tom til en våd undvigemanøvre. Protest blev vundet af Tom, hvilket resulterede i løftede knyttenæver og en del uforståelige bandeord.
Jeg var så uheldig at ramme en windsurfer, som panik-bommede ind foran mig og faldt i vandet. Ingen personskade, men tabte 5 min og fik et lille hul i båden tæt på vandlinien.
Der kom en del vand i båden i løbet af de næste sejladser, så hver gang næsen dykkede lidt, strømmede alt vandet ud i spidsen af båden, hvilket gjorde det hele meget værre.

Lago di Garda - mandag d. 2 . Juni - Kapsejlads dag 3.
Endelig en dag med lidt mindre vind. Det gik da også meget bedre for Tom og jeg.
Der blev filmet fra luften og drone. Filmen kan ses her:

Resultat
Tom og jeg sluttede på henholdsvis en 17 og 18 plads.
Vi var begge klart bedre på sidstedagen, hvor der ikke var så meget vind. Vi var begge oppe og snuse blandt top 10, under store dele af sejladserne på sidstedagen, men vi kunne ikke holde vores placeringer hele vejen i mål.
Det har været lærerigt og jeg kommer helt sikkert også næste år.

Foils og flyvefisk
Ud af de 60 både var der ca. 12 med foils.
Den overordnede konklusion er nok, at det kun var Misha som mestrede teknikken helt.
Flere med foils påstod at deres BÅD ikke kunne foile, men så hoppede Misha over i båden og så fløj den! Så ikke overraskende, er der manden og teknikken som er afgørende. Det var da heller ikke kun både med foil som lå i front.

De første to dage var præget af meget kraftig vind. Både med foil havde meget svært med at bevarer kontrollen mellem topmærket og afstikkermærket. Ned af bakke var det kun Misha, som valgte at stå i trapez og derved udnytte potentialet fra foilerne. Det ser ud til at de fleste flyver i korte perioder eller bare glider højt og let gennem vandet. Som f.eks Roland der overhælede mig med 2 - 4 kn da jeg ellers synes jeg gik dybt godt.