Skip to main content

To foil or not to foil

Som led i den store snak om foils, kontaktede jeg Alex Udin, som står bag "Foiling Phantom" (http://www.youtube.com/watch?v=5doBIv3TVbA) og som også leverede foils til Grouparmas C-Cat som vandt Little Americas Cup.

Det er jo altid interessant at få lidt facts fra folk der rent faktisk er lykkedes med at foile, og ikke kun basserer sig på teorier og gætværk.

Han startede med at sige, at hvis foiling viser sig at være vejen frem for at være hurtigste båd på banen, så vil det være dumt at tro at man kan stoppe det inden for vores gældende regler. Det eneste det vil medføre er at løsningerne bliver dyrere for at omgå reglerne.
Han sagde også man ikke skal tro at man lige kan proppe et par foils i en gammel båd og så er den med fremme igen. Sværd positionen skal ændres for at passe til den balance båden har når den foiler, og så skal styrken ved sværdkisterne øges gevaldigt.

Vi har alle set knækkede sværd, og hvis de i fremtiden skal bære hele båden og skipper, bliver belastningerne større end hvad vi har i dag. Jeg spurgte ham derfor hvad omkostningerne ved at lave en foil til Flying Phantom er i forhold til et "normalt" krumt sværd til en tilsvarende båd som f.eks. Nacra 20 Carbon eller lignende. Han sagde at de ca. er dobbelt så dyre pga. det ekstra kulfiber der skal i, og den mere komplicerede fremstillingsprocess.

På spørgsmålet om hvornår man så skulle regne med at kunne have take off, svarede han at han ikke kendte tallene for en A-Cat, men på C-Cat'en var det ved 14 knobs hastighed (hvilket de opnår i 7 knobs vind). Til gengæld sagde han at de ikke har meget ekstra drag på kryds, så trods L-foil performede de fint på kryds.

Det var lidt info fra en ekspert, som trækker lidt i begge retninger...

Mvh. Thomas