Skip to main content

NM for A-Cat 2016

I weekenden havde Skovshoved sejlklub inviteret til åbent Nordisk mesterskab for A-Cat.

Feltet bestod af 10 danske både og 2 svenske.
Af de 12 A-Cat sejlede 8 med foils, 3 med de gamle klassiske lige sværd og en enkelt svensker med krumme “c” sværd. Og da jeg ikke selv har sejlet nogen stævner i år, var jeg spændt på at se hvordan udviklingen med foils de sidste par år havde påvirket klassen.

Det blev et vellykket stævne med meget blandet vind og vejrforhold med alt fra havblik og tåge til friske 7m/s fra SØ, så det var et fint stævne til at se de hvornår foilerne løb fra klassikerne og omvendt. Som den udviklingsklasse A-Cat’en er, bør det dog nævnes at en del A-Cat sejlere skifter foils, rig eller platforme oftere end end tandbørste så der var enkelte der stillede op med helt nyt gear hvilket sjældent giver medalje pladser.

Lørdagens første start blev en letvinds sejlads med en mild brise fra SV og og her var min A-Cat DEN 007 med lige sværd uden foils og winglets og andre bremser under overfladen en kende hurtigere end foilerne på både op-kryds og ned-kryds, så jeg kom først over stregen kun fulgt af SWE 111 en Marström med C- sværd som Lars Wigerstedt sejler hurtigt ned ad bakke. Vi havde dog begge fået top og afviger mærkerne galt i halsen så vi sejlede gennem dem som gate hvorfor vi begge måtte se os diskvalificeret, da vi kom i mål! Det betød at 3. båd over linjen med Thomas i DEN 1 tog førstepladsen, fulgt af SWE 91 Harald Wigerstedt og DEN 16 Steffen Bay.
2. Start bød på endnu en letvinds sejlads med opfriskning mod slutningen, og her satte DEN 19 Tom Bøjland sig på første pladsen, fulgt af undertegnede, og DEN 1 Thomas Paasch på.
Vinden friskede i de følgende to sejladser så vi havde mellem 4 & 6 m/s og rimeligt fladt vand, hvor efter foilerne bare forsvandt for os i klassikere, og DEN 1 Thomas Pasch tog førstepladserne fulgt af det nye og unge talent i klassen DEN 24 Matthias Bruun Borreskov, DEN 19 Tom Bøjland og DEN 8 Christian Nygaard.
Dagens 5 sejlads bød atter på let luft og så var det klassiker tid igen.

Hobie klassen som vi delte bane med afholdt DS-DM og havde arrangeret fin bar og efterfølgende stor middag i klubhuset.

Søndagens sol kunne ikke rigtig brænde morgentågen væk, så der blev ordnet grej og verdenssituation på land og de tre førende og foilende både DEN 1, DEN 19 og DEN 8 havde ikke travlt med at komme på vandet til hvad der lignede en ekstrem letvinds dag, hvis vi overhovedet kunne sejle. Da tågen endelig fordampede, lå ti majestætiske 12 metre klar til start lige uden for havnen. De flyttede på sig med fyldte sejl, så vi var et par stykker der kom på vandet i en fart for at vise stævneledelsen at der kunne sejles og endelig kl 14 gik den 6 sejlads i gang i helt let luft. - Lige dér var det en dejlig fornemmelse at sejle sådan en klassisk gammel A-Cat i feltet med alt det nye isenkram!
Vi kunne nå én sejlads mere inden tidsfristen, og til denne start kom vinden tilbage for fuld skrue. Den var dog lidt hullet og ikke helt stabil så der var en del elevator og frustration i feltet.

Resultatet blev at Thomas Pasch i DEN 1 endnu engang tog guldet og blev Nordisk mester, med 10 point og en magelig margen til undertegnede i DEN 007 med 19 point skarpt fulgt af DEN 19 Tom Bøjland med 20 point.

Stort tak fra alle i klassen til Skovshoved sejlklub for at afholde mesterskabet for os. Det er altid en fornøjelse at sejle med Jon Møgelhøj som stævneleder bakket effektivt op af Jørgen, Kirsten, Claus og Claus samt Inge og Anne.